From 20 to 30 October, in the municipality of Coyoacan in Mexico City, Italian design will be staged thanks to ICE

More than 200 appointments between official and collateral events, meetings with international guests, installations scattered around the city, exhibitions, debates and the inauguration of new spaces. As happened in Milan in September, even Mexico City - after the closures imposed by the pandemic - restarts with design.

Thanks to the Design Week Mexico , an event born in 2009 from an idea by Emilio Cabrero, Andrea Cesarman, Marco Coello and Jaime Hernàndez, which today lasts more than a month.

ICE and Mexico City Design Week

The presence of our country is inevitable, supported by the widespread work of ICE , the for the promotion abroad of Italian companies that promotes the commercial exchange and internationalization of our companies . Over the years, his action has had valuable support thanks to the monographs dedicated to Mexico edited and published by INTERNI in 2018, 2017 and 2016. And now, thanks to the presence of an exceptional ambassador, Michele De Lucchi.

It was he, architect, designer and architecture teacher, who inaugurated the exhibition on Wednesday 20 October entitled: " Project and matter: new challenges for the sustainable restart of Made in Italy ", dedicated to Italian design ( to visit it, the address is the Italian Cultural Institute, Francisco Sosa 77, Coyoacán).

On the same day, again at the Italian Cultural Institute, the exhibition organized by ICE with the contribution of the Italian System entitled " Diseño con sabor italiano " opened, a journey through the Italian home made with the support of famous Italian brands present in Mexico including Arper, Artemide, Kartell, Magis, Duhart, DVO, Pigmento, Beghelli, Technogym, Smeg and Alessi .

Italian design in Mexico: Giovanni Luca Atena, director of ICE speaks

"In a capital of 20 million inhabitants, within a country in strong economic expansion such as Mexico, interest in Italian design has grown enormously in recent years" says Giovanni Luca Atena , director of the ICE office in Mexico City (also responsible for Costa Rica, Nicaragua, Guatemala, Salvador and the Dominican Republic).

"An interest that fits perfectly into the transformation process of this megalopolis, to which the pandemic has given a very strong acceleration: the new challenge for architects and designers today are common spaces, designed for socializing, coworking or corporate business younger. And Italian brands are the most requested in this area too. Mexico has always represented a great opportunity for the high-end Italian production , both in the residential and in the contract sector, for large projects such as hotels, offices, shopping centers or logistics centers. From furnishings to accessories to the great world of home automation, our brands convince those who are willing to spend a lot and require a beautiful and well-made product , faithful to the principles of tradition, exclusivity, aesthetic care and quality of materials ».

L’attenzione alla sostenibilità

E a fare la differenza, oggi, in un Paese che ha più di 60 tra parchi e riserve naturali e che, da 20 anni, è diventato attentissimo alle tematiche green (varando leggi molto severe), è il tema della sostenibilità. Sia nella filiera produttiva sia nelle finiture, che devono essere atossiche, riciclabili, durevoli.

Abbiamo raggiunto quindi Michele de Lucchi, l’atteso ospite d’onore da sempre attento ai temi della sostenibilità. Tra gli appuntamenti che lo vedranno protagonista, una serie di conferenze e workshop presso la Facoltà di Design dell’UNAM, il TEC di Monterrey Campus Città del Messico, e una masterclass all’Universidad Anáhuac, dove parlerà della sua celeberrima lampada Tolomeo per Artemide, lampada creata nel 1987 e che -due anni dopo- lo ha portato a conquistare il primo Compasso d’Oro (gli altri due li ha vinti negli anni Novanta).

Le parole di Michele De Lucchi

Al creatore di oggetti che hanno fatto la storia del design, come la serie Icarus per Olivetti (1982, con Ettore Sottsass), la sedia First per Memphis (1983) gli accessori da scrivania (Kartell, 1988), la cucina Materic (Dada, 1999) o le lampade Castore (2003) e Noto (2008) per Artemide, e le cui opere sono esposte nei più importanti musei di design del mondo, abbiamo chiesto cosa porterà in questo viaggio.

«Vado in Messico molto volentieri per tante ragioni: perché è il primo viaggio dopo il lockdown, perché andrò a vedere la casa di Frida Kahlo, e il museo di antropologia, e perché avrò il ruolo di ambassador del design italiano» ci ha spiegato De Lucchi. «Con me porto delle visioni, delle immaginazioni, delle idee molto importanti perché voglio far vedere che noi in Italia il futuro lo vediamo bello, felice, meritevole di essere vissuto. E vogliamo che tutti abbiano desideri molto profondi e sentiti per un futuro migliore».